torsdag 19 december 2013

Ett inlägg från en läsare på alltförföräldrars forum

Har i hela mitt liv försökt somna i tid och inte sitta uppe hela natten. Nu i vuxen ålder förstår jag äntligen vad det berott på . Melatoninbrist.
Läste på internet igår om Melatonins egenskaper, dock verkade det som att det inte gick att köpa i Sverige. Googlar mig fram till melatoninshoppen Sömnen har varit stort problem i mitt liv så jag tvekade inte alls med att försöka med Melatonin. Normalt går jag och lägger mig vid midnattsslaget, ligger vaken 2-5 timmar innan jag somnar och går upp runt 10-11 normalt. 
Så igår kväll tog jag 1 piller (3mg) vid 8-9 tiden igårkväll . Som sagt, normalt går jag och lägger mig vid 5 på morgonen men igår vart jag trött redan 2h efter jag tagit en tablett , släckte lampan och somnade! Så enkelt var det. Somnade typ 22:30 skulle jag gissa och vaknade kl 06 HELT utvilad!Aldrig hänt förut! Helt utvilad och pigg nu på en natts sömn.
+ Somnar djupt+ Mindre antal timmar sömn krävs för att bli "utvilad" (ca 6-7 timmar versus mina normala 10. Ställde inte klockan, skulle nog kunna gå upp tidigare om det behövdes)+ man kan inte bli beroende av melatonin.
+ Lucida drömmar /kåta drömmar jag inte kan återberätta här medan min make drömde om speedwaytävlingar.vid morgonkvisten (om ni inte vet hur man hanterar dem så trappa ner till en halv dos (kroppen behöver vänja sig )! Jag kan kontrollera mina så det är bara ett plus för mig att få dessa!)
- Tydligen helt förbjudet i Sverige därför att läkemedelsverket pushar benzodiazepiner(narkotika) och därför inte vill ha konkurrens.Var därför tvungen att beställa ifrån ett annat EU-land,Storbritannien, så att jag kan kringgå det svenska monopolet utan att åka fast eller riskera tullbeslag.
Inlägget hittar ni här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar